Hej, jestem importerem w…

Hej, jestem importerem w…

Hej, jestem importerem w korpo na 3 spore hale produkcyjne. Filmik to fajne wyjaśnienie w 7 minut, co takiego się stało ze światową logistyką w 2020 r. Dla osób niezwiązanych z logistyką: możecie zobaczyć, jak od marca 2020 działa świat i fabryki. Dlatego też nie uważam, że Chiny są wygranym na koronawirusie. Te problemy dotykają również ich. Po prostu świat, planeta Ziemia, jako zamknięty zbiór ludzi i ich mocy przerobowych przestał wystarczać względem istniejącego zapotrzebowania.

Drugie wideo: efekty braku wolnych kontenerów. Chodzi o to, że Chiny mają już towar, bo produkują, ale nie mają go w co wsadzić, żeby wysłać. O ile pojedyncze palety jakoś tam pływają i jeżdżą, tak FCL leży i kwiczy. Średni czas oczekiwania na booking (miejsce na statku) to 3-6 tygodni. Z punktu widzenia logistyków zakupów, którzy i tak żyłują zapasy i zapasy bezpieczeństwa w 2020 i 2021 r., to za długo. Do tego dochodzą kongestie, czyli zatłoczenie w miejscach rozładunku. Obecnie mam dwa statki, które stoją przed Rotterdamem. Mogą tam stać tydzień, może nawet dwa.

Przykład z dzisiaj:
– statek ma opóźnienie łącznie 6 tygodni;
– safety stock był na 4 tygodnie;
– transport lotniczy opóźniony, bo oryginalny dostawca w USA też nie miał surowca.
W tej sytuacji ratujemy się transportem lotniczym tego surowca z oddziału w USA. Jednak takich jak my są tysiące, przez co samoloty również są wyżyłowane z miejsca i niektórym się udaje, a niektórym nie. Transport lotniczy, uwielbiany ze względu na swoją przewagę czasową (poniżej tygodnia door-to-door) obecnie może zająć nawet 2 tygodnie przy zwiększonych kosztach.

Od siebie dodam, że z mojego budżetu uciekły miliony złotych na sam transport. Nawet nie na zakup towaru, a tylko przyspieszanie importu – transporty lotnicze w maju kosztowały ok. 2.5x więcej niż zwykle (np. z 22000 zrobiło się 48000 PLN), natomiast niektóry towar z Chin musiałem ściągać koleją. Na początku grudnia:
– cena za jedną paletę transportem morskim – 850 PLN
– cena za jedną paletę transportem kolejowym – 3200 PLN
Na jeden transport przypadają 104 palety, transportów jest kilka w miesiącu. Matematykę zostawiam wam. #pdk ( ͡° ͜ʖ ͡°)
I pomyślcie, że ja mówię o jednym zakładzie spośród kilkudziesięciu tysięcy takich w Europie i na świecie.

Obecnie doszedł Brexit. Agencje celne z łatwością wydają dokumenty wejścia do UK, ale są już na tę chwilę, po 13 dniach od Brexitu, zaległości na ok. 40 godzin czynnej pracy u większości agencji celnych. Info od kilku naprawdę dużych firm: „Nie przyjmujemy nowych klientów, ale powiem więcej, wolelibyśmy stracić obecnych, których i nie możemy obsłużyć”. Przez to mam auta na parkingach w Dover i Hull od zeszłego tygodnia, w tym tygodniu pozmieniałem przewoźników i agencje celne, więc może się uda to ruszyć. Generalnie pracuję w styczniu po 10 godzin w biurze i tak jak w tym momencie, 3-4 godziny w domu. Świat jest ciekawy, ale lepsze to niż wojna.

Jak chcecie, to pytajcie o te tematy, niewiele ludzi spoza branży widzi te ruchy.

Jakie czasy, tacy weterani. ( ͡° ͜ʖ ͡°)

#koronawirus #spedycja #logistyka #transport #chiny #usa #swiat

Comments are closed.