Wszyscy Janusze…

Wszyscy Janusze…

Wszyscy Janusze „kochają” historię logo Nike. Jeden z najcenniejszych dzisiaj znaków zrobiony za 35 dolarów. Dlaczego więc płacić za logo więcej. A jak było naprawdę i jaki był pomijany już dalej ciąg dalszy tej historii.
Owszem, Carolyn Davidson za swój projekt otrzymała $35 w 1971 roku. Na początku lat 70 XX wieku, co przy inflacji po niemal pół wieku dzisiaj oznaczałoby około $200. W tym momencie wszystkim Januszom zaczyna mięknąc rura, no bo $200, czyli na nasze ok 700 zł. 700 zł za logo to już „oburzająca” kwota dla wielu która nie brzmi tak fajnie jak 35 dolców, a najlepiej 35 złotych po kursie 1:1. 700 zł dla studenta za projekt znaku dla początkującej i rozwijającej się, absolutnie nie tak znanej jak dziś firmy.
A już kompletnie wszyscy Janusze powołujący się na ten przypadek wysiadają, kiedy okazuje się że po dekadzie kiedy firma Nike urosła i stała się rozpoznawalna na całym świecie jej szef, Phil Knight, w ramach uznania i podziękowania za ‚swoosh’ sam z siebie podarował Davidson pakiet akcji który przy ich wycenie zagwarantował projektantce całkiem godziwe życie. No i jeszcze złoty pierścień z wygrawerowanym logo ozdobiony pokaźnym diamentem. No, który Janusz po czasie byłby zdolny do takiego gestu i uznania wkładu projektanta w stworzenie znaku który zagwarantował firmie rozpoznawalność…
Więc jak następnym razem ktoś wiedzący lepiej wyskoczy znowu „bo logo Nike kosztowało 35 dolarów” warto mu opowiedzieć ciąg dalszy tej historii i patrzeć jak rzednie mu mina.
#projektowanie #logo #swiat #januszebiznesu #historia #nike

Comments are closed.